Polecamy
Jak powinno wyglądać stanowisko pracy w biurze?
Porady domoweUrządzanie

Jak powinno wyglądać stanowisko pracy w biurze?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Od wyglądu i sposobu zorganizowania miejsca do pracy w dużej mierze zależy jakość i wydajność wykonywanych przez nas czynności. W przypadku pracy biurowej do najważniejszych elementów wpływających na komfort pracy z pewnością można zaliczyć dostateczną ilość przestrzeni, odpowiednie biurko czy dopasowane krzesło biurowe.

Na co jeszcze zwrócić uwagę organizując przestrzeń do pracy? Co zrobić, aby zapewnić sobie czy swoim pracownikom komfortowe stanowisko pracy? Wszystkie, najważniejsze informacje znajdziesz w naszym artykule!

Ergonomiczne stanowisko pracy

Praca biurowa wiąże się z wieloma godzinami spędzonymi za biurkiem w pozycji siedzącej, która może być uciążliwa i niewygodna. Dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę warunki naszego miejsca pracy. Biurko, krzesło, urządzenia, dodatki, oświetlenie – to wszystko ma znaczenie nie tylko dla komfortu i wygody w czasie pracy, ale też ogólnego samopoczucia i zdrowia.

Krzesło biurowe

W przypadku pracy biurowej najważniejszym meblem decydującym o naszym komforcie jest krzesło biurowe. Kilka godzin dziennie spędzonych w niewygodnej pozycji siedzącej, prędzej czy później odbije się na samopoczuciu i zdrowiu w postaci bólu kręgosłupa, głowy, karku lub nawet zwyrodnień stawów.

Warto więc zadbać o dobrej jakości, ergonomiczne krzesło czy fotel, w którym można wygodnie usiąść i pracować. Najczęstszym rozwiązaniem są obrotowe fotele biurowe, które łatwo można dosunąć do biurka. Istotną zaletą tych foteli są szerokie możliwości regulacji i dopasowania do indywidualnych potrzeb danego pracownika.

biurko i meble
Fot.: CadoMaestro/pexels.com

Oto kilka ważnych cech i elementów, które powinien mieć ergonomiczny fotel biurowy:

  • regulacja wysokości siedziska,
  • regulacja kąta odchylenia oparcia,
  • zagłówek i podłokietniki z możliwością regulacji,
  • miękkie, najlepiej zaokrąglone siedzisko,
  • profil oparcia powinien przypominać krzywiznę kręgosłupa,
  • wymiary fotela nie powinny ograniczać swobodnych ruchów.

Biurko

Drugim istotnym elementem wyposażenia stanowiska pracy jest biurko, które pomieści wszystkie urządzenia i akcesoria niezbędne do wykonywania pracy, takie jak laptop, drukarka, notesy czy pojemnik na przybory biurowe. Blat nie może być zbyt wąski, ponieważ powinien zapewnić odpowiednią odległość monitora od twarzy, czyli około 70 cm.

Oprócz wielkości blatu istotne znaczenie ma również odpowiednia jego wysokość – optymalna jest wtedy, gdy kąt między przedramieniem opartym o biurko a ramieniem wynosi około 90 stopni. Idealnym rozwiązaniem będą tutaj biurka komputerowe z możliwością ustawienia odpowiedniej wysokości, dzięki czemu każdy pracownik będzie mógł dopasować mebel do swojego wzrostu. Dobrze dobrana wysokość biurka i krzesła powinna umożliwiać siedzenie z wyprostowanymi plecami i nogami zgiętymi pod kątem prostym.

przedmioty pracy biurowej
Fot.: Ken Tomita/pexels.com

Jeśli dane stanowisko pracy wiąże się z pracą na komputerze, warto wybrać biurko wyposażone w niedużą półkę lub podstawkę pod monitor, dzięki czemu będzie się on znajdował dokładnie na wysokości wzroku. W wypadku gromadzenia dużej ilości dokumentów czy akcesoriów warto zastanowić się nad biurkiem z dodatkową szafką lub szufladami, które nie tylko ułatwią przechowywanie, ale też pomogą utrzymać porządek na blacie roboczym. W dużych biurach przydatne mogą okazać się również biurka wyposażone w kółka.

Oświetlenie

Ważnym aspektem w kwestii stworzenia ergonomicznego miejsca pracy jest oświetlenie, którego stopień natężenia nie może być zbyt mocny ani za słaby. Intensywne światło w połączeniu z kilkoma godzinami spędzony przed ekranem monitora może znacznie obciążać oczy.

krzesło biurowe
Fot.: Lisa Fotios/pexels.com

Miejsce na home office

W ostatnim czasie popularną formą pracy wielu osób jest home office. O ile w firmie o stanowiska pracy dba pracodawca, o tyle, pracując w domu sami, musimy zapewnić sobie optymalne warunki do pracy zdalnej czy nauki.

Nie każdy dysponuje w domu osobnym pomieszczeniem, w którym może zorganizować gabinet czy biuro. Na szczęście bogate oferty sklepów meblowych sprawiają, że możemy zorganizować przyjazne i zgodne z ergonomią miejsce do pracy nawet w małym mieszkaniu. Przy ograniczonym metrażu świetnie sprawdzą się nieduże konsole lub biurka z otwieranym blatem, do których po skończonej pracy możemy schować laptopa czy dokumenty. Praktycznym rozwiązaniem jest również biurko narożne.

Krzesła biurowe i fotele obrotowe dostępne są w tak wielu stylach i kolorach, że przy odrobinie wysiłku z pewnością uda się znaleźć mebel, pasujący do reszty wystroju. Urządzając swoje domowe stanowisko pracy, zadbaj także o dostępne w ofercie wielu sklepów, praktyczne i stylowe dodatki – dzięki nim stworzysz estetyczną przestrzeń, w której przyjemnie się pracuje.

krzesła i fotele
Fot.: Andrea Piacquadio/pexels.com

Wygodne miejsce do pracy

Każdy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich i bezpiecznych warunków pracy, niezależnie od tego czy jest to praca biurowa, czy fizyczna. To od ich jakości w znacznej mierze zależy efektywność pracowników, a co za tym idzie również prawidłowe funkcjonowanie całej firmy.

Kluczowymi elementami ergonomicznego stanowiska pracy są przede wszystkim biurko, fotel, oświetlenie oraz wszystkie niezbędne do pracy urządzenia. Ich odpowiednia jakość, wielkość i wysokość sprawiają, że pracownik czuje się komfortowo i łatwiej jest mu wykonywać zadania. Z kolei, nieprawidłowo wyposażone stanowisko pracy często odbija się negatywnie na zdrowiu i samopoczuciu pracownika.

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jakie żarówki wybrać do wnętrza?
Jakie żarówki wybrać do wnętrza?
Wnętrze domu to nie tylko meble, ale również oświetlenie, które ma duże znaczenie w kształtowaniu atmosfery i nastroju w pomieszczeniach. Wybór odpowiedniej żarówki może wpłynąć na ostateczny efekt wizualny i funkcjonalny. Jednym z najważniejszych aspektów, który należy wziąć pod uwagę, jest wybór temperatury barwowej żarówki.
Cichy czajnik elektryczny – przegląd produktów
Cichy czajnik elektryczny – przegląd produktów
zukasz dobrego czajnika elektrycznego, ale zależy Ci, żeby był naprawdę cichy? Oto kilka sprawdzonych modeli, które nie obudzą wszystkich domowników, kiedy Ty będziesz sobie robić poranną kawę.
Sól do zmywarki – po co jej używać i jak stosować?
Sól do zmywarki – po co jej używać i jak stosować?
Dowiedz się, po co stosuje się sól do zmywarki i jak jej używać.
Ostatnie wpisy