W życiu każdego kierowcy przychodzi pora na zmianę samochodu, czy to z wyboru, czy z konieczności. Kupno nowego auta to jedna sprawa, ale co zrobić ze starym? Oczywiście – sprzedać!
Osoby, które nie chcą tracić na to czasu, decydują się na skorzystanie z usług komisu. Takie rozwiązanie oznacza jednak, że nie zarobimy dużo na transakcji. Dlatego też niektórzy wolą zająć się sprzedażą starego auta osobiście. Jak je odpowiednio wycenić i o czym należy pamiętać?
Przede wszystkim zadbaj o towar, ponieważ to od jego stanu zależy, jak szybko znajdziesz kupca i jaka będzie ostateczna cena. O wiele bardziej opłacalne jest wydanie pieniędzy na eliminację niewielkich i rzucających się w oczy ubytków niż obniżanie całej ceny.
Dokładnie posprzątaj samochód w środku – wyrzuć walające się w nim śmieci, poodkurzaj, opróżnij bagażnik, wytrzyj deskę rozdzielczą, wyczyść tapicerkę. Umyj samochód na zewnątrz, łącznie z oknami, i wypoleruj karoserię, by pozbyć się mały zadrapań. Warto też wymienić spalone żarówki, niedziałające wycieraczki i uzupełnić płyny.
Koniecznie przygotuj niezbędną dokumentację samochodu, którą przekażesz nowemu właścicielowi – polisę OC oraz kartę pojazdu. Zabierz też auto na gruntowny przegląd techniczny.
Następnym krokiem jest ustalenie ceny samochodu. Zacznij od przejrzenia ofert z takim samym modelem i sprawdzenia średniej ceny auta na rynku – pomoże Ci to oszacować pewien przedział cenowy, w którego obrębie będziesz się poruszać. Zbyt wysoka cena odstraszy potencjalnych kupców, a zbyt niska nie przyniesie Ci oczekiwanego zysku. Gdy określisz widełki cenowe, skonsultuj się ze swoim mechanikiem i uwzględnij wszystkie wady oraz zalety swojego samochodu. Koniecznie ustal cenę z lekką nadwyżką, by pozostawić sobie pole do negocjacji.
Bądź szczery. Nie kłam i nie zatajaj prawdy. Używany samochód nigdy nie będzie w idealnym stanie, dlatego ogłoszenia punktujące same zalety, nie budzą zaufania kupujących. Prędzej czy później potencjalny nowy właściciel przekona się na własne oczy, że został okłamany i zrezygnuje z transakcji, a w gorszym wypadku uda się do sądu.
Podaj maksimum informacji. Każdy detal zwiększa wiarygodność Twojego ogłoszenia. Jeśli brakuje w nim istotnych danych, kupcowi zapali się czerwona lampka i odrzuci Twoją ofertę.
Dodaj zdjęcia dobrej jakości. Nie muszą być profesjonalne – wystarczy kilka wyraźnych fotografii prezentujących samochód z różnych stron z zewnątrz i wewnątrz. Jeśli auto ma widoczne ubytki, również je sfotografuj. Pod żadnym pozorem nie retuszuj zdjęć. Nie wygląda to naturalnie i budzi podejrzenia, że coś ukrywasz.
Pisząc ogłoszenie, zwracaj uwagę na poprawność językową, szczególnie ortografię. Unikaj niechlujnych zdań, niejasnych sformułowań i pisania z Caps Lockiem.
Swoją ofertę możesz umieścić na portalach ogłoszeniowych lub Marketplace Facebooka, w tradycyjnej gazecie lub w bardzo okrojonej formie nakleić na szybę samochodu.
Jeśli znalazłeś kupca na swój samochód, pozostaje dopełnienie formalności. Przede wszystkim spisz umowę sprzedaży, w której zawarte będą takie informacje jak dane techniczne pojazdu, wszystkie wady i usterki, cena, spis dokumentacji auta oraz data transakcji. Ta ostatnia informacja jest ważna, na wypadek gdybyś musiał udowodnić, że samochód nie należy już do Ciebie. Po sprzedaży auta poinformuj o tym fakcie swojego ubezpieczyciela oraz właściwy wydział komunikacji.
Zdj. główne: Łukasz Nieścioruk/unsplash.com