Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie – zapewnia właściwe smarowanie silnika podczas jazdy. Kiedy należy wymieniać olej w silniku? Czy zawsze przy wymianie oleju należy „trzymać się” zaleceń producenta?
Olej, czyli płyn układu smarowania zapewnia prawidłową pracę silnika, jeśli spełnione są cztery warunki:
Właściwa częstotliwość wymiany oleju wpływa na eksploatację pojazdu, czyli zużycie paliwa, awaryjność silnika oraz podzespołów.
Olej silnikowy jest płynem eksploatacyjnym odpowiadającym za:
Obecnie producenci samochodów zalecają wymianę oleju nawet co 30 tys. km. Niestety wielu użytkowników nowych samochodów przekonało się, że jest to zawyżona ilość. Stara zasada mówi o 15 tys. km, jeśli silnik jest eksploatowany łagodnie i na dłuższych dystansach. W autach eksploatowanych na krótkich odcinkach zaleca się wymianę oleju, co około 10 tys. km. W samochodach z instalacją gazową zaleca się wymianę oleju co 10 tys. km.
Zużyty olej traci swoje właściwości smarownicze i lepkość. Spada w nim również ilość dodatków uszlachetniających i zaczyna gromadzić się w nim sadza. Jazda na zużytym oleju może doprowadzić do „zepsucia się” innych elementów w samochodzie. Pierwszym elementem, który najczęściej „zużywa się” jest rozrząd.
Napinacz paska rozrządu przez brak właściwego smarowania przestaje prawidłowo pracować, co powoduje przeskoczenie łańcuszka rozrządu i kolizję tłoków z zaworami. Awaria rozrządu może spowodować awarię silnika. Kolejnym elementem, który szybciej się „zużywa” jest turbina, która odpowiada za pobór powietrza niezbędnego w procesie spalania benzyny. Jeśli turbina zostanie uszkodzona, to silnik będzie spalał więcej benzyny.
Olej przekładniowy w skrzyni manualnej pełni bardzo podobną funkcję, co olej silnikowy. Niestety niewielu producentów samochodów informuje o tym, że ten rodzaj oleju należy wymieniać najlepiej co 100 tys. km lub maksymalnie co 6 lat.
Regularna wymiana oleju przekładniowego pozwala na dłuższe użytkowanie skrzyni i prawidłowe jej funkcjonowanie. Bardzo ważne jest również utrzymanie właściwego poziomu oleju w skrzyni biegów.
Olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów spełnia te same funkcje, co olej silnikowy, czyli smaruje przekładnie, odprowadza zanieczyszczenia oraz chłodzi. Brak wymiany oleju przekładniowego może doprowadzić do zniszczenia skrzyni automatycznej. Koszt naprawy takiej skrzyni może przekroczyć nawet 10 tys. zł. W skrzyniach automatycznych oprócz oleju należy również wymieniać filtry skrzyni biegów.
Wielu producentów nie precyzuje, co ile km należy wymieniać olej przekładniowy. Przyjmuje się, że pierwszą wymianę oleju przekładniowego w automatycznych skrzyniach biegów należy zrobić po 80 do 100 tys. km przebiegu. Kolejne wymiany oleju należy przeprowadzać co 30 tys. km.
Źródło zdjęcia: Designed by Freepik